Kata Alu - Aluan

Tuesday, April 14, 2009

Halangan & Rintangan


Bagi anda yang pernah dilamun cinta, pasti ada sahaja halangan dan rintangan yang datang dalam perhubungan kalian. Usah bimbang, dugaan datang dari Allah hanya untuk menguji kekuatan, ketabahan kita sebagai manusia biasa. Hanya yang tabah mampu mengharungi dengan tenang dan sabar. Bagi yang tidak kuat menghadapinya, mungkin akan gagal mengatasi dugaan yang datang.

Seperti aku, hubungan cinta jarak jauh bukanlah mudah seperti yang disangka. Keyakinan, kepercayaan, kejujuran perlu ada dalam setiap diri masing-masing. Setiap orang didatangkan dugaan dengan pelbagai bentuk, rupa dan cara. Jangan mudah mengalah pada keadaan. Jangan mudah menangisi keadaan. Dugaan yang datang ada hikmah disebaliknya. Kebaikan atau keburukan hanya kita yang mengharunginya. Jangan dipersoalkan ujian Allah kepada kita.

Semua orang mengharapkan kebahagiaan, kegembiraan tetapi adakah anda bersedia menghadapi sebarang kemungkinan? Sebarang kemungkinan yang tidak dijangka? Pasti tidak bukan? Sebenarnya dalam hidup kita, kita haruslah bersedia menghadapi kehidupan ini. Jangan bertindak terburu-buru. Hidup ini kita yang tentukan. Bila membuat keputusan, biarlah muktamad dan jangan menyesali atas keputusan yang telah dibuat. Sekali kita membuat keputusan, ia mengubah segalanya.

Hadapilah dugaan yang datang dengan tabah dan kuatkan semangat. Apapun yang terjadi, ingatlah yang satu, Allah sentiasa berada disisi kita.

0 comments: