Kata Alu - Aluan

Monday, April 20, 2009

Erti Sebuah Pergorbanan

Pengorbanan. Apa makna sebenar pengorbanan? Perlukah diungkit? Perlukah pengorbanan itu diungkit demi menghargai seseorang? Perlukah diutarakan soal pengorbanan bila tercetusnya perang-perang kecil antara kau dan aku?
Dimanakah erti sebuah kepercayaan? Dimanakah erti sebuah keyakinan? Mengapa harus ini yang terjadi? Perlukah kau mengungkit akan perkara yang pernah berlaku dahulu? Inikah yang dinamakan sebuah cinta? Cinta yang memerlukan pengorbanan yang besar?
Tolonglah, bantulah aku demi mencari erti sebuah cinta dan pengorbanan. Aku sudah tidak sanggup melalui jalan yang berliku-liku. Cinta perlukan pengorbanan kecil mahupun besar. Cinta sentiasa saling memerlukan. Cinta tidak mampu berdiri dengan sendiri. Umpama kapal yang tiada kapten untuk dikemudi. Cinta memerlukan dua hati yang bersatu untuk terus perjuangkan cinta.
YA ALLAH YA TUHANKU, KAU TABAHKANLAH HATIKU, KAU KUATKAN SEMANGATKU UNTUK MENGHADAPI SEGALA DUGAANMU. JIKA INI JALAN YANG TELAH KAU BERIKAN KEPADAKU, AKU PERCAYA KAU HANYA UNTUK MENGUJI KEIMANANKU, KEKUATANKU DAN AKU REDHA DENGAN APA YANG TELAH KAU BERIKAN.

0 comments: