Kata Alu - Aluan

Thursday, May 07, 2009

Bukan Senang Menjadi Senang Dan Bukan Susah Nak Jadi Susah

Pointnya di sini adalah......

Bukan senang nak jadi senang.
Susah nak jadi senang. Kerja bagai nak gila, hasilnya masih lagi kurang memuaskan. Dengan gaji yang masih tidak seberapa ini, sukar untuk menampung kehidupan yang masih single ini, apatah lagi jika sudah berkahwin nanti. mmm...hurmm... Ikut gayanya, perlulah suami isteri bekerja demi menampung keperluan harian. Apatah lagi dengan hutang yang bertimbun bak tingginya gunung kinabalu tu. Dan makan masa bertahun2 untuk melangsaikan hutang2 tersebut. Itulah nasib seorang peminjam seperti aku. Tapi aku berhutang bukan sebab nak enjoy. Berhutang demi masa depan. hahaha. Faham tak maksudnya? Pinjaman pelajaran dari PTPTN. Mestilah untuk pelajaran kan. Hasilnya aku telah mendapat segulung diploma. Bila nak hidup senang ni? Sukar untuk mencari wang ketika ekonomi gawat begini. Beginilah nasib seorang pekerja swasta seperti aku. Mulalah mencari peluang, menebuk lubang dalam goverment yang masih belum kunjung tiba. Bak kata orang, masih belum ada rezeki. Kesudahannya, bekerjalah aku di industri swasta yang ekonomi sukar dijangka. Hidup akan menjadi senang jika kita rajin berusaha untuk mengubah hidup kita sendiri.

Bukan susah nak jadi susah.
Senang je nak jadi susah. Tak perlu berusaha untuk mengubah hidup. Tidak perlu berbuat apa2. Susah lah habuannya. Ini bagi orang yang malas. Lagi satu, suka cari masalah dan akhirnya diri sendiri yang hidup susah dan akan bakal menyusahkan hidup orang lain juga. Kenapa? Bila dah susah mesti nak minta tolong kan, so kitalah yang akan menjadi salah satu mangsanya.

Mengapa mesti perlu ada sesuatu yang terjadi baru nak beringat?
Inilah yang dikatakan manusia, sering alpa dengan dunia, lalai. Bila sudah berlaku di depan mata baru nak beringat. Susah juga jika sentiasa begini. Apa nak jadi pada aku ni? Sampai bila nak jadi begini? Selalu berjanji nak berubah, nekad saja lebih namun tiada action yang di ambil. Hurm... Kadang2 hanya pandai berkata pada orang, tapi diri sendiri.........Bak kata orang ukur baju dibadan sendiri.

0 comments: